رله شیشه ای چیست
رله شیشه ای وسیله ای حفاظتی است که عملکردی مشابه به کنتاکتور دارد. رله های شیشه ای جهت قطع و وصل بارهای کوچک و در مدار فرمان مورد استفاده قرار میگیرند. زمانی که برق به بوبین متصل میشود، کنتاکتها تحریک شده و تغییر وضعیت میدهند. این رله ها در صنعت به دلیل ارزان بودن، عمر طولانی و ابعاد کوچک، بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. رله ها در دو نوع قابل نصب بر روی سوکت و روی برد تولید می شوند. 


تفاوت رله شیشه ای و کنتاکتور
رله ها ابعادی کوچکتر و تحمل جریان کمتری نسبت به کنتاکتور ها دارند. (از رله ها فقط در بارهای ضعیف و مدار فرمان میتوان استفاده کرد ولی کنتاکتورها قابلیت استفاده در مدارات قدرت با جریان های بالاتری را دارند). یکی از مهترین تفاوت بین آنها نحوه عملکرد بوبین است، که به زبان ساده میتوان گفت، بوبین کنتاکتور، به صورت کلید برق عمل میکند و با قطع و وصل کردن برق بوبین، کنتاکت های کنتاکتور تغییر وضعیت میدهند (باز و بسته میشود) و برق اصلی را قطع و یا وصل میکند، اما رله شیشه ای عملکردی مشابه کلید تبدیل دارد. چون رله شیشه ای مستقیما برق اصلی را قطع و وصل نمی کند. به این صورت که با فرمانی  که به بوبین داده می شود و کنتاکت هایی که بازو بسته می شوند، عمل دستور دادن به قسمت های متفاوت مدار کنترلی انجام می شود. همچنین  طول عمر رله های شیشه ای نسبت به کنتاکتور ها بیشتر است.

نحوه نصب رله شیشه ای
هر یک از کنتاکت های رله، دارای یک شماره است که مشخص میکند سیم های ورودی به کدام کنتاکت در رله متصل شوند. رله ها با استفاده از پایه های خود روی ریل نصب میشوند.

طریقه تست کردن رله
برای تست رله کافیست ولتاژ مورد نظر، طبق ولتاژ کاری رله مورد نظر را به دو پایه سیم پیچ رله اعمال نماییم و در آن صورت با رله کلید کند و کنتاکتهایش را باز یا بسته نماید. برای اطمینان بیشتر میتوانید با استفاده از اهم متر اتصال کنتاکتها را تست کنید .
 
کاربردهای رله شیشه ای
رله ها به عنوان تجهیزی برای محافظت، ایزوله کردن مدار، کنترل کردن مدار بار، سوئیچ کردن چندین ولتاژ و جریان در خروجی، افزایش توان خروجی و ... در بسیار از قطعات برقی مانند لوازم خانگی و یا تجهیزات صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرند.

اجزای تشکیل دهنده رله شیشه ای
بوبین: بوبین سیم پیچ یا کویل ورودی که با وصل شدن منبع تغذیه به دو سر مثبت و منفی آن تبدیل به آهنربا می شود.
کنتاکت ها: کنتاکت ها شامل چند ورودی و خروجی می شوند که سیم بندی های مدار با وصل شدن سیم ورودی و سیم خروجی به آن ها انجام می شود.
تیغه مشترک یا :COM این تیغه محل وصل سیم برق ورودی مشترک می باشد.
تیغه های معمولا باز یا  :NO این نوع تیغه ها که محل نصب سیم های خروجی مدار هستند در حالت عادی باز است و در صورتی که بوبین رله شیشهای برق دار باشد بسته می شود .
تیغه های معمولا بسته یا  :NC این نوع تیغه ها محل نصب سیم های خروجی مدار فرمان می باشد. در حالت عادی بسته است و اگر بوبین رله شیشه ای برقدار باشد این کنتاکت باز می شود.
لازم به ذکر  است که برخی از مدلهای رلهT فاقد تیغه NC می باشند.


رله های شیشه ای پارس فانال دارای 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است. رله های شیشه ای (کمکی) پارس فانال، دارای نشان استاندارد است که نشان دهنده کیفیت مورد تایید این محصول است.