نصب کنتاکتور
برای نصب کنتاکتور، در ابتدا باید با توجه به نوع مصرف، کنتاکتور سه فاز و یا تک فاز تهیه کنیم.
 
کنتاکتور سه فاز
اولین قدم برای نصب کنتاکتورها شناختن بخشهای مختلف روی بدنه آن میباشد. کنتاکتورها دارای شش ترمینال بوده که سه ترمینال ورودی و سه ترمینال خروجی است. سه رشته سیم ورودی را به ترمینال های 1-3-5 (L1-L2-L3)و سه رشته سیم خروجی را به ترمینال های 2-4-6 (T1-T2-T3)وصل  میکنیم. در قسمت بالایی بدنه کنتاکتور دو ترمینال با نام  های A1 و A2 وجود دارد که به بوبین کنتاکتور متصل میشود. به ترمینال A1 سیم فاز و به A2 سیم نول متصل میگردد.
 برای مصرف کننده های تک فاز نیز می توان از کنتاکتور سه فاز استفاده کرد. به این صورت که ترمینال های L1 , L2 , L3 را به یکدیگر وصل می کنیم و سیم فاز را به یکی از این ترمینال ها متصل می کنیم. برای ترمینال های خروجی T1 , T2 , T3 نیز به همین صورت عمل کرده یعنی ترمینال های T را به هم وصل می کنیم و یک رشته سیم از آن گرفته و به مصرف کننده تک فاز می دهیم. کنتاکتورها نه تنها در برق صنعتی، بلکه در برق ساختمان نیز کاربرد دارند و می توانیم کل برق ساختمان را روی یک کنتکاتور وصل کنیم.

کنتاکتور تک فاز
 نصب کنتاکتور تک فاز نیز مشابه کنتاکتور سه فاز می باشد. با این تفاوت که در کنتاکتور تک فاز فقط یک تیغه قدرت وجود دارد.

تست کنتاکتور
 برای تست کنتاکتور باید مولتی متر خود را در حالت تست بوق قرار دهیم و اتصال بین ترمینال ها را بررسی کنیم. در صورتی که جریان برق قطع باشد نباید هیچ کدام از ترمینال ها به هم متصل باشد و هنگامی جریان برق وصل شود باید ترمینال های ورودی به ترمینال های خروجی مربوط به خود متصل شوند. اگر هر دو مورد درست انجام شد، کنتاکتور  شما سالم است.

مشخصه های کنتاکتور

جریان دائمی (Ith2):
 جریان دائمی جریانی است که کنتاکتهای قدرت می تواند در شرایط  کار عادی بدون قطعی و در زمان نامحدود تحمل کند.
 ولتاژ کار نامی( Ue ) :
 ولتاژ کار نامی مربوط به اتصال دهنده (کنتاکتها) بوده و میزان ولتاژی است که کنتاکتها میتوانند با جریان کار نامی در این ولتاژ مورد استفاده قرار گیرند .
ولتاژ عایقی نامی ( Ui ):
ولتاژ عایقی نامی استحکام عایقی بین عضوهای اتصالی را مشخص میکند .این ولتاژ با حروف اختصاری Ui روی کنتاکتورها نشان داده میشود.
ولتاژ تغذیه نامی ( Uc ):
ولتاژ تغذیه نامی ولتاژی است که باید به بوبین کنتاکتور اتصال یابد. این ولتاژ را با Uc نشان داده و هیچگونه ارتباطی با ولتاژ کار نامی نداشته و معمولا مقدار آن روی بوبین کنتاکتور نوشته  میشود.
جریان اتصال کوتاه ( Is ):
جریان اتصال کوتاه مقدار جریانی است که کنتاکتها می توانند در زمان اتصال کوتاه تحمل نمایند.

انواع کنتاکتور
در این بخش به توضیح مختصری درباره طبقه بندی های مختلف کنتاکتور AC و DC و کاربرد آن ها می پردازیم
.
نوع جریان استاندارد وطبقه بندی کنتاکتور مورد استفاده
 
 
 
 
 
AC
 
 
 
AC1 بار اهمی ، بار غیر اندیکتیو یا اندیکتیوته ی ضعیف ، گرمکن برقی با ضریب توان 95%
AC2 برای راه اندازی موتور های باسنکرون روتور سیم پیچی بدون ترمز وجریان مخالف، جریان راه اندازی یستگی به مقاومت مدار موتور دارد.
AC2َ برای راه اندازی موتور آسنکرون روتور سیم پیچی با ترمز جریان مخالف
AC3 برای راه اندازی موتور آسنکرون روتور قفسه ای هنگام قطع جریان نامی از تیغه های کنتاکتور عبور می کند ، تحمل جریان راه اندازی 5 تا 7 برابر
AC4 برای راه اندازی موتور آسنکرون روتور قفسه ای به کار بردن ترمز جریان مجالف تغییر جهت گردش الکتروموتور روتور قفسه ای با تعداد دفعات قطع ووصل زمانی اندک .
AC11 کنتاکتور کمکی فرمان بدون داشتن کنتاکت قدرت ، کوبل مغناطیسی ، استفاده فقط در مدار فرمان.
 
 
نوع جریان استاندارد وطبقه بندی کنتاکتور مورد استفاده
 
 

DC
 
 
DC1 بار اهمی ، بار غیر اندیکتیو یا اندیکتیوته ی ضعیف ، گرمکن برقی با ضریب توان 95%
DC2 برای راه اندازی موتور شنت ،قطع کردن موتور هنگام کار
DC3 برای راه اندازی موتور شنت با تعداد دفعات قطع و وصل زیاد در فواصل زمانی اندک ، مدار ترمز
DC4 راه اندازی موتور سری ، قطع موتور هنگام کار
 
کنتاکتورهای پارس فانال 
کنتاکتورهای پارس فانال دارای نشان استاندارد، گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله است. کنتاکتور های پارس فانال به دلیل قیمت مناسب و عملکرد دقیق در بین برندهای ایرانی و خارجی مورد استقبال قرار گرفته است. شرکت پارس فانال برای تولید محصولات خود از بهترین متریال داخلی و خارجی استفاده میکند که دارای کیفیت تضمین شده و تحت لیسانس شرکت فانال آلمان  میباشد.