خازن چیست

خازن یک قطعه الکتریکی، برای ذخیره انرژی الکتریکی است که میتواند بعد از ذخیره انرژی در صورت نیاز در مدار از آن استفاده کند. به همین دلیل از خازن میتوان برای ایجاد یک میدان الکتریکی ثابت و پایدار استفاده کرد. خازن ها به سیگنال های متناوب AC اجازه عبور میدهند ولی از عبور سیگنال های مستقیمDC  جلوگیری میکنند. با توجه به این ویژگی میتوان از خازن ها به عنوان فیلتر در مدار استفاده کرد. خازن حداقل از دو هادی (صفحات رسانا خازن) که میتواند از جنس فلز یا الکترولیت باشد که به وسیله عایق از یکدیگر جدا میشوند تشکیل شده است. جنس عایق ها از شیشه، سرامیک، پلاستیک، کاغذ و ... است. خازن با حرفC  که اول کلمه انگلیسیCapacitor  است در مدار نشان داده میشود.
 
خازن های پارس فانال در صنعت و بانک خازنی مورد استفاده قرار میگیرند. در اینجا با انواع خازن های صنعتی آشنا میشویم.
 
خازن های صنعتی در دو مدل فشار ضعیف و فشار متوسط تقسیم میشوند.

خازن های فشار ضعیف
خازن های فشار ضعیف که به صورت سیلندری (خشک) تولید میشوند، دارای ولتاژ کمتر از 1000ولت میباشند. این خازن ها در دو مدل تک فاز و سه فاز ساخته میشوند که دارای ظرفیتی از 2.5 کیلووار الی 30 کیلووار است که در خازن های تکفاز میتواند از 1 کیلووار تولید شود. از خازن های فشار ضعیف برای اصلاح ضریب قدرت استفاده میشود که میتواند باعث کاهش تلفات شبکه فشار ضعیف و صرفه جویی در مصرف باشد. همچنین برای بهبود و تنظیم ولتاژ که در نتیجه به ثابت نگه داشتن ولتاژ برای جلوگیری از خسارت به تجهیزات میشود مورد استفاده قرار میگیرد.خازن های سیلندری پارس فانال تحت لیسانس شرکت فانال آلمان و نشان استاندارد ایران است.
 
خازن های فشار متوسط
خازن های فشار متوسط دارای سطح ولتاژ بالاتر از 1000 ولت میباشد. در این سطح ولتاژ، خازن ها به صورت روغنی و در دو مدل سه فاز و تکفاز، تولید میشوند. اصلی ترین خصوصیت خازن شامل ولتاژ و فرکانس نامی، دمای محیط و کیلووار میباشد. خازن های تکفاز در ابعاد و کیلوارهای متفاوتی عرضه میگردد. خازن روغنی پارس فانال تمامی تستهای قدرت خود را با موفقیت پشت سر گزاشته ودارای کیفیت بسیار مطلوبی است.

کار خازن چیست
اصلی ترین و مهترین کاربرد خازن ها در صنعت، تولید بار راکتیو، برای تنظیم و کنترل ولتاژ، جلوگیری نوسانات قدرت در شبکه ها و همچنین اصلاح ضریب توان در مصرف کنندها است.
 
انواع توان الکتریکی
سه نوع توان در سیستم الکتریکی مطرح است که به توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری تقسیم میشود.
 
توان اکتیو : بخشی از توان است که توانایی تولید انرژی (گرمایی، روشنایی و مکانیکی) دارد و یا به زبان ساده تر توان مفید است. حرف اختصاری توان اکتیوp  بوده و واحد آن(Watt)  است.
توان راکتیو : توان راکتیو بخشی از الکتریسیته است که به تولید و پایدار ماندن میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی لازم برای تجهیزات جریان متناوب کمک می‌کند. توان راکتیو با حرف(Q)  نشان داده میشود و واحد اندازه گیری آن (WAR)  می باشد.
توان ظاهری: سیستم های الکتریکی معمولا از ترکیب مصرف کننده های مقاومتی و راکتیو تشکیل شده اند. توان ظاهری را توسط جمع برداری، از توان حقیقی و توان راکتیو اندازه‌گیری می‌کنند. توان ظاهری با S نشان داده می شود و واحد آن ولت-آمپر(VA) است.

تست خازن
برای تست خازن باید اول آن را از مدار خارج کرده و به وسیله یک جسم فلزی با دسته عایقی خازن را شارژ کرد. میتوان این کار را با اتصال بین ترمینال های خازن انجام داد. با استفاده از مولتی متر، خازن را تست کنید. به این صورت، پروبهای مولتی متر را به سر ترمینال خازن وصل کنید. عدد به دست امده با اختلاف کمی در حدود 10% ظرفیت خازن را نشان میدهد که باید با عدد نوشته شده در خازن یکی باشد. اکثر خرابی های خازن به صورت ظاهری (ترکیدن خازن، باد کردن خازن) قابل مشاهده است.