اینورتر چیست
اینورتر (Inverter) یک دستگاه مبدل جریان مستتقیمDC  به جریان متناوب AC است که میتوان فرکانس، ولتاژ و توان تولیدی آن را به مقادیر مورد نیاز تنظیم کرد. اینورترها دارای قطعات ثابت است و کاربرد بسیار گسترده ای دارند. به عنوان مثال از اینورترها برای تبدیل جریان DC به دست امده از پنل خورشیدی، باطری ها، سلولهای سوختی به جریان AC استفاده می شود. اینورترها در ظرفیت های متفاوتی تولید و عرضه میشوند. مثلا برای راه اندازی یک موتور با توان 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 اسب بخار استفاده کرد. اینورترها در دو نوع سه فاز و تک فاز تولید میشوند. برای اینورترهای با توان بالای 3 اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می گردد.

 نقاط برتری اینورتر
اینورتر دارای نقطه برتری و مزایای زیادی است که میتوان در کاهش مصرف و هزینه انرژی، تغییر سرعت موتور، امکان تغییر جهت چرخش موتور، حفاظت در برابر اضافه بار، کار موتور در شرایط متغیر بودن ولتاژ ورودی، كاهش جریان راه اندازی، طولانی شدن عمر موتور، امکان کنترل از راه دور، راه اندازی و برنامه ریزی حرکت موتور در سرعت بیشتر از سرعت نامی مورد استفاده قرار گیرد. اینورتر مقدار بار موتور را شناسایی کرده و متناسب با همان به موتور جریان میدهد که معمولا از جریان نامی موتور کمتر است.
در بعضی از اینورترها که توان کمی دارند، هشدار عدم استفاده از آن ها برای روشن کردن لامپهای فلورسنت معمولی وجود دارد. این هشدار به این دلیل است که خازن تصحیح توان لامپ به شکل موازی به لامپ متصل شده است. برای رفع این مشکل باید خازن را برداشت.

سایر ویژگی ها 
  • محافظت و جلوگیری از خسارت به موتور در برابر افزایش ولتاژ
  • بدون نیاز به قطع و وصل کردن منبع تغذیه اصلی میتوان موتور را خاموش و روشن کرد
  • تغییر سرعت و کنترل موتور از راه دور
  • افزایش طول عمر بخش مکانیکی موتور با کاهش و حذف ضربه های مکانیکی
  • حذف جریان های اضافه و شوک در راه اندازی موتور
  • امکان تغییر جهت چرخش موتور بی نیاز از کنتاکتور
  • کنترل سرعت موتورAC  سه فاز بدون تغییر در توان و کاهش گشتاور آن
 
انتخاب اینورتر
انتخاب اینورتر نسبت به نوع مصرف شما متفاوت است. یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب اینورتر، نوع کاربرد آن است، که میتواند به کاربرد های سنگین، نیمه سنگین و سبک تقسیم شود. نوع مصرف اینورتر، با گشتاور بار، تعیین میشود. گشتاور میتواند ثابت و متغیر باشد. عواملی مانند شرایط محیطی، تک فاز و سه فاز بودن ولتاژ و میزان ولتاژ مصرفی که میتواند 220 یا 380 ولت باشد در انتخاب اینورتر تاثیر گزار است.