فیوز چیست
فیوز(fuse)  یک تجهیز حفاظتی است که به صورت سری در مدارهای الکترونیکی و الکتریکی به کار میرود. در صورتی که جریانی بیشتر از جریان نامی (جریان مجاز) از فیوز عبور کند، فیوز جریان را قطع میکند تا به دیگر تجهیزات آسیبی وارد نشود. فیوزها از نظر نوع جریان به دو دسته جریان مستقیم(DC)  و جریان متناوب(AC)  تقسیم میشوند و از لحاظ عملکرد نیز در دو مدل فیوز تندکار و کندکار تولید میشوند. امروزه ده ها مدل فیوز برای ولتاژ و جریان های مختلف، ظرفیت و زمان واکنش متفاوت بسته به کاربردهای مورد نیاز طراحی شده است. این تنوع به کاربران اجازه میدهد تا فیوز مناسبی برای مدار و سیستم الکتریکی استفاده کنند تا از خسارات احتمالی دیگر در برابر جریان اضافه جلوکیری کنند. از فیوزها در همه قطعات الکتریکی و الکترونیکی (ماشین، لوازم خانگی، صنعتی) استفاده میشود.
عملکرد فیوز
فیوزها بر اساس اثر گرمایش ناشی از جریان، کار میکنند. زمانی که جریان زیادی از فیوز عبور کند، رشته سیمی که در داخل فیوز استفاده شده، به دلیل گرمای زیاد ذوب میشود و مانع عبور جریان میگردد. در این صورت منبع تغذیه از سیستم قطع میشود.
 
انواع فیوز از لحاظ ساختار
  • کلید فیوز مینیاتوری
  • فیوز کاردی تا تیغه ای
  • فیوز شیشه ای (سیگاری)
  • فیوز فشنگی
  • فیوز اتوماتیک
  • فیوز بکس
  • فیوز های فشار

 انواع فیوزها بر اساس میزان ولتاژ و نوع عملکرد قطع کننده
  1. فیوز حرارتی ذوب شونده
  2. فیوز حرارتی (بی متال)
  3. فیوز مغناطیسی
  4. فیوز توان بالا NH
  5. فیوز فشار قوی HH
 
فیوز کاردی
فیوز کاردی که به نام تیغه ای و چاقویی هم در بازار نام برده میشوند، از نوع فیوزهای ذوب شونده است که برای حفاظت دستگاهای الکتریکی و تجهیزات در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار مورد استفاده قرار میگیرد. فیوز کاردی به دلیل قدرت قطع بالا، عملکرد سریع، مکانیسم ساده، تعویض راحت و قیمت مناسب، مورد استقبال قرار گرفته است. جنس بدنه فیوزهای کاردی از سرامیک است. سرامیک میتواند در برابر فشارهای داخلی و شوک حرارتی مقاومت بالایی از خود نشان دهد. فیوز کاردی پارس فانال دارای کیفیت فوق العاده بالا و تحت لیسانس آلمان تولید میشود.
 
فیوز سیگاری
فیوز سیگاری که به نام فیوز سیلندری هم شناخته میشود از نوع فیوزهای ذوب شونده است، (در صورت اضافه بار و اتصال کوتاه، سیم رابط داخل فیوز ذوب شده و مدار را قطع میکند) که به طور وسیع در صنعت برای محافظت از وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. فیوزهای سیلندری دارای بدنه چینی بوده که در دو طرف آن کلاهک فلزی به کار رفته است. در فیوزهای سیلندری که در شرایط فشار بالا استفاده میشود، برای خنثی کردن جرقه و خنک کردن سریع با روغن های مخصوصی  عایق بندی میشوند. به همین دلیل داخل فیوز قابل رویت نیست و برای تست آن از مولتی متر باید استفاده کرد. (مولتی متر را در حالت بوق قرار دهید و به دو سر فیوز وصل کنید اگر بوق بزند فیوز سالم است) ولی در  فیوزهای معمولی که با هوا عایق شده اند، میتوان سلامت آن را به صورت ظاهری تشخیص داد. (در صورتی که سیم رابط ذوب نشده باشد و فیوز سیاه نشده باشد سالم است) فیوزهای سیلندری پارس فانال دارای نشان استاندارد و تحت لیسانس شرکت فانال آلمان بوده که خود گواه کیفیت بالای این محصول است.
 

فیوزهای پارس فانال از لحاظ کیفیت و قیمت در بین برندهای ایرانی و خارجی جایگاه ویژه ای دارد. همه محصولات پارس فانال دارای 2 سال گارنتی و 10 سال خدمات پس از فروش است که تحت لیسانس شرکت فانال آلمان تولید میشود. همچنین محصولات پارس فانال دارای نشان استاندارد است که با هولوگرام چند وجهی و کد رهگیری در بازار عرضه میگردد.