رگولاتور خازنی (هوشمند) وسیله ای برای کنترل یک بانک خازنی است که جزوه اصلی ترین بخش های کنترل بانک خازنی به شمار می آید. برای آشنایی با عملکرد و ساختار این تجهیز باید اول با بانک خازنی و کاربرد آن آشنا شویم.

بانک خازنی
بانک خازنی جهت تامین قدرت اکتیو (توان غیر مفید) برای راه اندازی تجهیزات صنعتی است که خاصیت سلف مقاومتی دارند. این توان را باید مصرف کننده از شبکه برق درخواست کند که میتواند باعث بروز مشکلاتی در شبکه برق مانند افزایش جریان، افزایش تلفات و افزایش هزینه ها برای مصرف کنندگان شود. بنابراین برای کاهش هزینه و برداشتن فشار از روی شبکه برق از بانک خازنی استفاده میشود. بانک خازنی از مجموعه ای از خازن ها در کنار هم (به صورت سری و یا موازی) تشکیل شده است. در اصل بانک خازنی برای جبران توان غیر مفید (راکتیو) و افزایش ضریب توان برای مصرف کنندگان مورد استفاده قرار میگیرد. برای داشتن یک بانک خازنی متناسب با بار سلفی که در ساعات مختلف در یک واحد صنعتی در حال کار هستند، وجود یک کنترل کننده خودکار برای تنظیم مقدار خازن مورد نیاز جهت اصلاح ضریب قدرت در هر لحظه امری ضروری است. بدین منظور از رگولاتور خازنی هوشمند در بانک خازنی استفاده می شود. بنابراین یک بانک خازنی برای آنکه سیستم نرمال و متعادلی داشته باشد نیاز به رگولاتور و کنتاکتور دارد که از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات یک بانک خازنی محسوب می شوند.


مزایای استفاده از بانک خازنی
  1. اصلاح ضریب توان که باعث کاهش تلفات وصرفه جوئی در مصرف می‌شود.
  2. جبران افت ولتاژ و تنظیم ولتاژ و ثابت نگه داشتن آن به منظور جلوگیری از خسارت به دستگاه‌ها.
  3. کاهش سطح مقطع سیم به دلیل کاهش مصرف توان راکتیو.
  4. کاهش هزینه برق مصرفی که یکی از مهمترین دلایل استفاده از بانک‌های خازنی است.

 

رگولاتور هوشمند (خازنی) چیست
رگولاتور هوشمند (خازنی) به مانند cpu در کامپیوتر عمل میکند و مغز متفکر یک بانک خازنی اتوماتیک است. رگولاتور هوشمند (خازنی) با نمونه برداری جریان ورودی (شکل موج ولتاژ، اختلاف زمانی و جریان) و بعد از محاسبات دقیق، ظرفیت خازنی مورد نیاز را بدست آورده و برنامه ریزی ورود و یا خروج خازن ها را در بانک خازنی مشخص میکند. رگولاتور هوشمند نسبت به بار راکتیو مورد نیاز دستور قطع و وصل را به کنتاکتورها صادر میکند. (کنتاکتور هایی که به وسیله رگولاتور هوشمند کنترل میشوند وظیفه سوئیچ کردن خازن ها را بر عهده دارند). به صورتی که ضریب توان در محدوده 9.0 تا 95.0 قرار گیرد. برای محافظت از هر پله خازن یک سری فیوز جداگانه قرار میگیرد. در نظر داشته باشید که ولتاژ رگولاتور مصرفی شما با ولتاژ شبکه باید یکسان باشد. همچنین برای نمونه گیری جریان باید یک ترانس جریان به رگولاتور متصل شود تا هم جریان خازن و هم جریان بار را اندازه گیری کند. رگولاتور خازنی جزو اصلی ترین قسمت بانک خازنی اتوماتیک به حساب می اید.


ویژگی های رگولاتور هوشمند (خازنی)

  1. مهمترین ویژگی رگولاتورهای خازنی، هوشمند بودن و شناسایی خودکار آن است. بدین ترتیب که بار بین پله های مختلف پخش شده و بر روی یک پله فشار وارد نمیشود.
  2. رگولاتورهای خازنی دارای یک نمایشگر دیجیتال میباشد که امکان بازدید از میزان جریان، ولتاژ، مقدار بار راکتیو و ضریب قدرت را به کاربر میدهد. همچنین به علت داشتن وزن کم و ابعاد کوچک بر روی تابلو برق به آسانی نصب میشود. رگلاتور های هوشمند به راحتی قابل تنظیم میباشند.
  3. رگولاتورهای استاندارد دارای 4 الی 12 پل میباشند. تعداد پل های موجود در رگولاتور نشان دهنده تعداد خازن ها برای اصلاح ضریب توان است.
  4. رگولاتورها همچنین یک وسیله حفاظتی برای بانک خازنی محسوب میشوند. به این صورت که رگولاتور، حفاظت‌های مختلف نظیر قطع جریان و ولتاژ صفر، آلارم و قطع اضافه جریان‌ هارمونیکی و … را انجام می دهد.
  5. اکثر رگولاتورهای خازنی دارای هشدارهای افزایش یا کاهش ولتاژ و جریان هستند. همچنین دارای اصلاح ضریب قدرت بیشتر و کمتر از حد تعیین شده با خروج و ورود کلیه پله ها به مدار میباشند.
     
   
 رگولاتور هوشمند (خازنی) پارس فانال 
 
شرکت پارس فانال تولید کننده انواع تجهیزات برق صنعتی تحت لیسانس شرکت فانال آلمان است. رگولاتورهای خازنی پارس فانال در دو مدل هوشمند و هوشمند فول کنترل، با تعداد پایه 6 الی 12 تولید میشود. این محصول دارای نشان استاندارد و گارانتی 2 ساله است. رگولاتورهای خازنی پارس فانال دارای نمایشگر با کیفیتی است که امکان مشاهده تمامی تغییرات را به کاربر میدهد. طول عمر طولانی، کیفیت قابل رقابت با برندهای خارجی،دقت بالا، گارانتی معتبر و قیمت مناسب رگولاتورهای پارس فانال، همواره از ویژگی های این محصول به شمار می آید. همین ویژگی ها سبب شده تا این محصول نظر و اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.