فیوز مینیاتوری
فیوز مینیاتوری (MCB) یا کلید مینیاتوری یک نوع کلید خودکار حفاظتی می باشد که تجهیزات الکتریکی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه جریان محافظت می کند. به عبارتی این فیوز ها نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار سریعاً عکس العمل نشان میدهند و برق  مدار را قطع می کنند. جریان فیوز مینیاتوری حداکثر تا 100 آمپر بوده و جریان قطع آن قابل تنظیم نیست.


سرعت عملکرد قطع  فیوزهای مینیاتوری  به دو دسته کندکار و تندکار تقسیم میشود
فیوزهای کندکار: این فیوزها در برابر جریان اتصال کوتاه، واکنش سریع (لحظه ای) دارند، ولی در برابر عبور جریان اضافه بار واکنش نرم تری داشته و برق را دیرتر قطع میکنند.
 
فیوز های تند کار : معمولا از این فیوز های در مصارف روشنایی استفاده میشود. در این مدل فیوزها، سرعت عمل قطع جریان برق نسبت به فیوزهای کند کار بیشتر است.
 
جریان های فیوز مینیاتوری
جریان لحظه ای: جریان لحظه ای جریانی است که در یک لحظه (چند صدم ثانیه) فیوز توانایی تحمل آن را دارد. این جریان ها معمولا روی بدنه فیوز و در یک کادر مستطیل شکل که عموما بین 3000 تا 6000 می باشند قرار دارند.
جریان نامی : حداکثر جریان مجازی است که یک فیوز توانایی تحمل آن را دارد. اگر جریانی بیش از جریان نامی استاندار نوشته شده بر روی فیوز، از آن عبور کند، فیوز عمل کرده و مدار را قطع میکند.

نحوه عملکرد فیوز مینیاتوری
فیوز مینیاتوری از دو مکانیزم بیمتال و سیم پیچ، برای محافظت از مدار استفاده میکند. اگر مدار دچار اضافه بار شود و درنتیجه جریان بیشتری را از منبع بکشد، بخش حفاظت در برابر اضافه بار در داخل فیوز مینیاتوری که شامل یک فلز (بی متال) می باشد، در اثر حرارت خم شده و موجب قطع شدن فیوز مینیاتوری و به دنبال آن قطع جریان برق می شود. تشخیص و قطع جریان اتصال‌کوتاه، به وسیلهٔ یک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد انجام می‌شود. با عبور جریان اتصال کوتاه (که بسیار زیاد است) سیم پیچ، به یک آهن‌ربای قوی تبدیل شده و کنتاکت فیوز را قطع کرده و جریان مدار را به سرعت قطع می کند.

جرقه گیر فیوز مینیاتوری
جرقه گیر کلید مینیاتوری از چند صفحه فلزی که به صورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل شده است. این صفحات به وسیله لایه های عایقی از هم جدا میشوند. از جرقه گیر برای جلوگیری از ایجاد جرقه های بزرگ، پر سر صدا و گرمای زیاد در هنگام قطع کلید مینیاتوری استفاده میشود. از جرقه گیرها در فیوز های بی کیفیت و ارزان قیمت استفاده نمیشود و راحت ترین راه تشخیص آن وزن کم کلید مینیاتوری است. در تمامی مدل های فیوز های مینیاتوری پارس فانال، از جرقه گیر ها استفاده شده است. عملکرد جرقه گیر به این صورت است که در زمان قطع کلید مینیاتوری، جرقه های بزرگ را به جرقه های کوچکتر و بی خطر تقسیم میکند.

 
کلاس فیوز مینیاتوری

فیوز مینیاتوری کلاس B
فیوز مینیاتوری تیپ B مناسب مصارف خانگی و روشنایی می باشد، که به سرعت در مقابل جریان اضافه بار (بین 3 تا 5 برابر جریان نامی) عکس العمل نشان داده و مدار را قطع می کند. این فیوزها به فیوز تندکار نیز معروف هستند.
 فیوز مینیاتوری کلاس
فیوز مینیاتوری تیپبیشتر مصرف صنعتی دارد و جهت راه اندازی محافظت از موتورهای کوچک و کم توان و  یا لامپ های فلورسنت، مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد این فیوز مینیاتوری به این شکل  است که جریان های بین 5 تا 10 برابر جریان نامی را، به عنوان اتصال کوتاه تشخیص داده و مدار را قطع می کند. این کلید به کلید مینیاتوری کندکار نیز شناخته می شود.
فیوز مینیاتوری کلاس
فیوز مینیاتوری تیپ D جهت حفاظت در مراکز صنعتی خاص (مانند مولد های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها) مورد استفاده قرار می گیرد. هرگاه جریان اضافه بار، 10 تا 20 برابر جریان نامی شود، این کلید عمل کرده و مدار را قطع می کند. زمان قطع فیوز مینیاتوری تیپ D از تمامی مدل ها بیشتر بوده و کند کار است .
 فیوز مینیاتوری کلاس K
فیوز مینیاتوری تیپ K برای محافظت از مدارات قدرت، ترانسفورماتور و موتورها مورد استفاده قرار می گیرد. این نمونه فیوز حساسیت بالایی در به وجود آمدن اضافه بار و قطع سریعتر جریان برق در مدار نسبت به سایر فیوزها دارد. در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید مینیاتوری بین تیپ D و C می باشد.
فیوز مینیاتوری کلاس Z
 فیوز مینیاتوری تیپ Z دارای حساسیت بسیار بالا در مواقع اضافه بار و اتصال کوتاه نسبت به سایر تیپهای دیگر بوده و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع میکند. به همین دلیل برای محافظت از مدارات خاص و حساس مورد استفاده قرار می گیرد. فیوز مینیاتوری تیپ z هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص (که از تمامی تیپها کمتر است) طبق منحنی قطع، فرمان قطع را صادر می کند.

ویژگی های فیوز مینیاتوری
1.     حفاظت و قطع اتومات انواع مدارهای الکتریکی، روشنایی ساختمان ها، موتورها و ترانسفورماتورهای الکتریکی
2.     رنج گسترده جریان فیوز مینیاتوری
3.     امنیت عملکرد ومحافظت از مدارات در  برق صنعتی و خانگی
4.     قابل استفاده در تمامی صنایع و مصرف خانگی
5.     دقت بالای فیوز مینیاتوری
6.     امنیت پیوسته سیستم
7.     حفاظت انسان در مقابل تماس غیر مستقیم با سیستم های زمین  TN، IT

تفاوت کلید مینیاتوری AC و DC
فیوزهای مینیاتوری ACو DC برای محافظت از مدار از دو مشخصه قطع حرارتی و مغناطیسی استفاده میکنند. میزان حرارت تولید شده در عبور جریان ACنسب به همان جریان در DC با هم یکسان است و منحنی قطع رله حرارتی تقریبا برابر است. اما در قطع مغناطیسی در فیوزهایAC  و DC  کاملا متفاوت است که بستگی به مقدار پیک جریان اتصال کوتاه دارد. قدرت قطع کلید در جریان DC نسبت به جریانAC  بسیار کمتر است. حتی امکان ذوب شدن تیغه ها در اتصال کوتاه جریان DC میباشد.

کلید مینیاتوری AC: تحت هیچ شرایط نباید از کلید های مینیاتوری AC در مدارات DC استفاده کرد. در صورت استفاده خطراتی همچون عدم قطع در زمان اتصال کوتاه (ناشی از جوش خوردن کنتاکت ها) پیش رو دارد که به مدار اسیب میرساند. همچنین در زمان اضافه بارها باعث سوختن تدریجی کنتاکتها و عدم نامناسب اتصال کنتاکتهای متحرک و ثابت است که در نتیجه باعث ایجاد حرارت می شود.

کلید مینیاتوری DC: از کلید های مینیاتوری DC میتوان در مدارت AC استفاده کرد. کلید های مینیاتوری DC علاوه بر داشتن مگنت طبیعی دارای مگنت مخصوص جهت کار در جریان DC میباشد. ساختار فیوز مینیاتوری به این گونه است که ضمن قطع جریان، با دارا بودن میدان مغناطیسی مناسب از ایجاد جرقه و آسیب دیدن کنتاکت ها جلوگیری نماید. 


شرکت پارس فانال تولید کننده محصولات برق صنعتی و کلید مینیاتوری در کلاس های محتلف و  دو نوع جریان مستقیم DC و جریان متناوب AC است. تمامی محصولات پارس فانال دارای نشان استاندارد و تحت لیسانس فانال آلمان می باشد. محصولات پارس فانال همراه با هولوگرام چند وجهی و کد رهگیری به کلیه مصرف کنندگان عرضه میشود. قیمت مناسب و کیفیت بالای کلید های مینیاتوری پارس فانال نقطه تمایز این محصول نسبت به برندهای داخلی و خارجی است.