کلید حرارتی چیست
 
کلید حرارتی(MPCB)  از سری تجهیزات محافظتی ست که در صورت اضافه بار و یا اتصال کوتاه از موتور محافظت میکند. کلید حرارتی از بی متال و فیوز مینیاتوری تشکیل شده است که توانایی قطع زیر بار را دارند. از کلید های حرارتی برای راه اندازی و خاموش کردن الکتروموتور های سه فاز و تابلوهای فرمان موتوری استفاده میشوند.

حفاظت کلید حرارتی
ساختار کلید حرارتی به گونه ای طراحی شده که در برابر اضافه بار و داغی موتور مدار را از منبع قطع کند. در اصطلاح به این شرایط، بالا رفتن جریان حرارتی گفته میشود. همچنین زمانی که در الکتروموتور اتصال کوتاه اتفاق می افتد و موتور داغ میشود به سرعت مدار را از منبع قطع میکند که به این حالت بالا رفتن جریان مغناطیسی میگویند.

تفاوت کلید حرارتی و بی متال 
کلید های حرارتی توانایی محافظت از موتور در برابر جریان حرارتی و هم جریان مغناطیسی را دارد در حالی که بی متال ها فقط در برابر جریان حرارتی واکنش نشان میدهد. همچنین کلید حرارتی در صورت بروز مشکل مستقیما سه فاز مدار قدرت را قطع کرده و امکان قطع دستی در مدار هم دارد. ولی بی متال ها فقط مدار فرمان را قطع میکند. کلید های حرارتی ضریب امنیت بیشتری نسبت به بی متال ها دارند.
  
مزایای کلید حرارتی
1.     کلید حرارتی قابل قطع و وصل زیر بار است.
2.     دارای شستی قطع و وصل یا کلید ۰-۱ ، جهت کنترل دستی می باشد.
3.     دارای کلید تست، جهت تست سالم بودن کلید حرارتی است.
4.     امکان اتصال کنتاکت کمکی، کنتاکت خطا و رله شنت تریپ را دارد.
5.     در صورت ایجاد اضافه بار، موتور را مستقیم قطع می‌کند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن نیست.
6.     کلید حرارتی دارای درجه تنظیم جریان جهت تنظیم دقیق آمپر در یک بازه می باشد.

روش نصب کلید حرارتی
جهت نصب کلید حرارتی، ورودی برق سه فاز را به ترمینال های ورودی کلید داده و از ترمینال های خروجی آن به پلاتین های قدرت کنتاکتور وصل میکنیم. سپس خروجی ترمینال های قدرت کنتاکتور را به تخته کلم موتور ارتباط دهید.
برای تقویت حفاظت می توانید کنتاکت کمکی فرمان را بر روی کلید حرارتی نصب کنید و آن را در مسیر مدار فرمان قرار دهید.
  
تجهیزات جانبی کلید حرارتی
 

کنتاکت کمکی کلید حرارتی
کنتاکت کمکی یکی از تجهیزات جانبی کلید حرارتی است. کاربرد کنتاکت کمکی در مدار فرمان و مانیتورینگ بوده و به دو صورت نصب از بالا و بغل طراحی شده است. ساختار کنتاک کمکی به این صورت بوده که با باز و بسته شدن کلید و کنتاکت های اصلی، کنتاکت های کمکی نیز تغییر وضعیت می دهند.

کنتاکت خطا (آلارم) کلید حرارتی
کنتاکت حرارتی تجهیزی است که در کنار کلید حرارتی متصل میشود و در صورت بروز خطا، اضافه بار یا اتصال کوتاه به کاربر هشدار و تغییر وضعیت میدهد ولی در حالت عادی وضعیت آن تغییر نمی کند.

رله آندر ولتاژ
یکی دیگر از تجهیزات کمکی کلید حرارتی رله آندر ولتاژ میباشد که در کنار کلید حرارتی نصب میشود. عملکرد این تجهیز در زمان افت ولتاژ بوده و کلید را به صورت اتوماتیک قطع میکند و تا زمانی که ولتاژ مناسب به رله وارد نشود اجازه راه اندازی دوباره را نمی دهد.
 
 رله شنت
 رله شنت دارای دو نوع رله قطع کننده و رله وصل کننده می باشد. این رله در کنار کلید حرارتی قابل اتصال بوده و در موارد متعددی قابل  استفاده است. یکی از این موارد کنترل و فرمان دادن از راه دور و یا قطع و وصل کردن کلید حرارتی از طریق کنترل ها مانندPLC  می باشد. هنگامی که مقدار ولتاژ تغذیه این رله بین 70 تا 110 ولتاژ نامی باشد، فرمان قطع کلید را صادر میکند.   

  
 کلید حرارتی پار فانال 
کلید های حرارتی پارس فانال از استانداردIEC947-4-1  برخوردار میباشد. همچنین از این کلید ها میتوان در جعبه های واتر پروف استفاده کرد. تمامی تجهیزات شرکت پارس فانال تحت نظارت و مشارکت فنی شرکت فانال آلمان تولید میشود. کلید های حرارتی پارس فانال توان راه اندازی و محافظت از موتور ها تا 32A را دارند. قیمت مناسب و کیفیت بالا (قابل رقابت با برند های خارجی) کلید های حرارتی پارس فانال باعث رضایت مصرف کنندگان از این محصول شده است و جایگاه مطلوبی در بازار دارد.